Az üzemanyag adagolók, befecskendezők feladata az üzemanyag égéstérbe juttatása a megfelelő pillanatban, mennyiségben és nyomáson:
Nyomás: ~2000 bar
Időzítés: 1-2 ezredmásodperc alatt véghezvinni az elő befecskendezést és a fő befecskendezést.
Mennyiség: elő befecskendezés 1 mm2 (gombostű fejnyi), befecskendezés 50mm2
Szelepemelkedés: kb. 30 µ (ezred milliméter, a hajszál kb. 80µ)
Ezekből az adatokból érezhető, hogy mennyire precíz és tiszta alkatrészekre van szükség az adagolókban a pontos és megbízható működéshez. Az egyre szigorodó káros anyag kibocsátási előírásoknak csak úgy tudnak megfelelni a gyártók, ha tökéletesítik az üzemanyag elégetését. Dízelmotornál ez azt jelenti, hogy a porlasztás minél finomabb legyen, mert ekkor több levegő keveredik, és tökéletesebb az égés
Az újabb közös nyomócsöves dízeleknél pedig nincs adagoló szerkezet. A hengerek előtt egy csőben nagyon nagy nyomással várakozik a gázolaj. A befecskendezőben egy szelepet nyitogat az elektronika kétszer, maximum 3 alkalommal egy ütem alatt. A legújabb dízeleknél már piezo kristály szabályozza a kapunyitást, így elérhető a 6 spriccentés is egyetlen ütemhez. Az égés folyamatának megváltozásával egyenes arányban csökkent a dízelek - régen - jellegzetes hangja is. Nem utolsó sorban nőtt a nyomatékuk, és a teljesítményük. Az ilyen motorok már az Euro 4 előírásainak is megfelelnek.
A legkisebb kosz, lerakodás is indítási problémákhoz, gyors kopáshoz és üzemagyag fogyasztásnövekedéssel járhat. Az üzemanyagrendszerbe elkerülhetetlenül is belekerülnek szennyezőanyagok a beletankolt üzemanyaggal , vagy más úton is pl. a levegőben szálló por bejuthat a rosszul tömített üzemanyagtartályba. Egy 5µ átmérôjû szemcse már kárt okozhat az üzemanyag rendszerben. (az agyag szemcseátmérője kb. 2-4µ , míg a legfinomabb homoké 10-200µ).
A por, szemcsés szennyeződések kiszűrése az üzemanyag rendszerben levő szűrők feladata aminek általában eleget is tesznek. A nagyon kis mérető szennyeződéseket amik átjutnak a szűrőkön valamint az üzemanyagból kicsapódó részek manapság az egyik főbűnös a gázolajba kötelezően, max 7% ban belekeverendő biodiesel komponens lehet, ami lerakodásokat okozhat) kátrányos ragacsként lerakódást okoznak és eltömítik az üzemanyag rendszert, valamint gyorsítja a kopási folyamatot.
A kleen-flo üzemanyag rendszer tisztítók és üzemanyag adalékok feloldják a lerakódásokat, amik visszakerülve az üzemanyagba az égéstérben elégnek és a kipufogó gázokkal távoznak a rendszerből.
A másik komoly ellensége gázolajban a víz, melyet betankolhatunk a kútról, de bejuthat a levegőből is a tank szuszogóján keresztül, melyből éjszakai lehűlés esetén a víz lecsapódik a hideg tartály falára. Régebben, az üvegharangos gázolajszűrő esetén könnyen észre lehetett venni és időben leereszteni az összegyűlt vizet, de ilyet manapság nemigen találunk személyautóknál. A bejutott víz kikezdi az üzemanyag rendszert, korróziót okoz, télen pedig megfagyva teljesen megbéníthatja az üzemanyag ellátást. Kis mennyiségben is az égéstérbe jutva gátolja a tökéletes égést, ezáltal nő az üzemanyag fogyasztás. Ezen felül jelentősen rontja a gázolajban lévő az üzemanyagrendszer kenéséért felelő komponens hatását, ami miatt sokkal gyorsabban elkophatnak az érzékeny alkatrészek.
A kleen-flo üzemanyag adalékok reakcióba lépnek a vízmolekulákkal így azok elszeparálódnak egymástól és a rendszer többi részétől, Ezután már nem tudnak összeállni vízcseppeké és megfagyni, nem korrodálják a rendszert és nem csökkentik a kenést.
Főleg a bizonytalan forrású benzinkutaktól tankolt üzemanyag sok parafint tartalmazhat, ami a hidegben kicsapódik és eltömítheti a benzinszűrőt és az üzemanyag ellátó rendszert.
A kleen-flo üzemanyag adalékok dermedés gátló hatása révén megakadályozza ezt, hidegben is biztos indítást eredményez.
linkek:
http://totalcar.hu/szotar/adagolo/
http://autotechnika.hu/uploads/files/lapszamok/2013/04/57.pdf